Scentmarketing

Studie

Dlouhodobá psychografická studie vlivu scent marketingu na prodej. Následující psychografická studie byla provedena sítí obchodních domů v termínu od 1. července 1998 do 31. prosince 1998 ve čtyřech pobočkách.

Byly zkoušeny aromatizéry čtyř různých výrobců a také kvalita použitých esencí. Testy proběhly pod dohledem vědeckých specialistů a nezávislé agentury pro výzkum trhu. Jednoznačným vítězem testu byly produkty firmy Vapo d‘ Or.

Výsledky testů

1. Spokojenost s prodejnou

Všeobecně byly prodejny se scent marketingem hodnoceny o 21% příjemnější, než ty, které nebyly aromatizovány.

Detailní výsledky (položka - hodnocení aromatizované místnosti):

  • čistota a svěžest 27% vyšší
  • kvalita šíře sortimentu 2% vyšší
  • množství druhů zboží 19% vyšší
  • chování personálu 39% lepší
  • kompetentnost personálu 58% lepší
  • moderní a módní vybavení 28% vyšší
  • atmosféra 34% milejší a pohodlnější
  • prostředí 15% lepší
  • nabízené služby 89% širší
  • prezentace zboží 55% profesionálnější a lákavější
  • poměr cena/kvalita 11% levnější
  • barevnost místnosti 90% hezčí

2. Spokojenost a dojem ze zboží

(zboží v aromatizované místnosti oproti témuž zboží v místnosti bez použití esencí)

  • 47% lákavější
  • 13% lépe fungující
  • 10% hezčí
  • 12% více trendy

3. V místech prodeje použité POS materiály

(oproti těm v nearomatizované místnosti)

  • 47% přesvědčivější
  • 20% lákavější
  • 7% zajímavější
  • 14% hezčí
  • 27% více inspirující
  • 45% novější
  • 31% inovativní
  • 36% exklusivní
  • 30% originální
  • 20% výjimečné

"Systematický scent marketing má pozitivní efekt ve všech psychografických směrech a je vhodný k dlouhodobému zvýšení obratu." (Závěr studie Dr. Anja Stöhra, Univerzita Paderborn, 1998)

"Sportovní potřeby mohou díky použití scent marketingu zvýšit prodej o 6 %. Doba, kterou zákazníci stráví v prodejně, se může zvýšit o 18 %." (Závěr studie Dr. A. R. Hirsche, Smell and taste Research Foundation, Chicago 1990).

Ve dvou totožných prodejnách byly prodávány tytéž boty Nike. Jedna z prodejen byla aromatizována (nikoli vůní kůže, ale parfémem). Testu se účastnilo 35 osob, které měly v každé místnosti strávit 30 vteřin, aniž by cokoli tušily o podstatě testu.

V následujícím dotazníku 84 % z nich uvedlo, že by boty raději zakoupili v místnosti, ve které byl použit scent marketing. 16 % by zakoupilo zboží v nearomatizované místnosti. Boty vystavené v aromatizované místnosti byly hodnoceny jako cennější 10 % dotazovaných.

Další odkazy

Brand Sense
Schönere Träume durch gute Gerüche
How Smell Works
Scent Marketing Institute