Studie
Dlouhodobá psychografická studie vlivu scent marketingu na prodej. Následující psychografická studie byla provedena sítí obchodních domů v termínu od 1. července 1998 do 31. prosince 1998 ve čtyřech pobočkách.
Byly zkoušeny aromatizéry čtyř různých výrobců a také kvalita použitých esencí. Testy proběhly pod dohledem vědeckých specialistů a nezávislé agentury pro výzkum trhu. Jednoznačným vítězem testu byly produkty firmy Vapo d‘ Or.
Výsledky testů
1. Spokojenost s prodejnou
Všeobecně byly prodejny se scent marketingem hodnoceny o 21% příjemnější, než ty, které nebyly aromatizovány.
Detailní výsledky (položka - hodnocení aromatizované místnosti):
- čistota a svěžest 27% vyšší
- kvalita šíře sortimentu 2% vyšší
- množství druhů zboží 19% vyšší
- chování personálu 39% lepší
- kompetentnost personálu 58% lepší
- moderní a módní vybavení 28% vyšší
- atmosféra 34% milejší a pohodlnější
- prostředí 15% lepší
- nabízené služby 89% širší
- prezentace zboží 55% profesionálnější a lákavější
- poměr cena/kvalita 11% levnější
- barevnost místnosti 90% hezčí
2. Spokojenost a dojem ze zboží
(zboží v aromatizované místnosti oproti témuž zboží v místnosti bez použití esencí)
- 47% lákavější
- 13% lépe fungující
- 10% hezčí
- 12% více trendy
3. V místech prodeje použité POS materiály
(oproti těm v nearomatizované místnosti)
- 47% přesvědčivější
- 20% lákavější
- 7% zajímavější
- 14% hezčí
- 27% více inspirující
- 45% novější
- 31% inovativní
- 36% exklusivní
- 30% originální
- 20% výjimečné
"Systematický scent marketing má pozitivní efekt ve všech psychografických směrech a je vhodný k dlouhodobému zvýšení obratu." (Závěr studie Dr. Anja Stöhra, Univerzita Paderborn, 1998)
"Sportovní potřeby mohou díky použití scent marketingu zvýšit prodej o 6 %. Doba, kterou zákazníci stráví v prodejně, se může zvýšit o 18 %." (Závěr studie Dr. A. R. Hirsche, Smell and taste Research Foundation, Chicago 1990).
Ve dvou totožných prodejnách byly prodávány tytéž boty Nike. Jedna z prodejen byla aromatizována (nikoli vůní kůže, ale parfémem). Testu se účastnilo 35 osob, které měly v každé místnosti strávit 30 vteřin, aniž by cokoli tušily o podstatě testu.
V následujícím dotazníku 84 % z nich uvedlo, že by boty raději zakoupili v místnosti, ve které byl použit scent marketing. 16 % by zakoupilo zboží v nearomatizované místnosti. Boty vystavené v aromatizované místnosti byly hodnoceny jako cennější 10 % dotazovaných.
Další odkazy
Brand Sense
Schönere Träume durch gute Gerüche
How Smell Works
Scent Marketing Institute